Sergio Bonelli (2.12.1932-26.9.2011)

28.09.2011 Tri Tuomio

Sergio Bonelli syntyi 1932 Milanossa ja kuoli Monzassa tänä syksynä. Hänen äitinsä oli Audace-kustantamon johtajatar Tea Bonelli ja isä Tex Willerin luoja G.L. Bonelli. Verenperintö oli siis niin vahva, että ei ollut ihme, kun hänestä kehkeytyi italialaisen sarjakuvan monipuolinen vaikuttaja.

Bonelli juniorin astuminen sarjakuvan tekemisen pariin tapahtui 1955. Tuolloin hän laati kuvatekstejä Roy D’Amyn julkaisemaan Giuffetto Rosso –sarjaan. Vuonna 1957 hän astui äitinsä yhtiön, joka muutti nimensä Edizioni Araldoksi, johtoon vain 24-vuotiaana. Nyttemmin yritys tunnetaan nimellä Sergio Bonelli Editore.

Käsikirjoittajana Sergio Bonellin upeimmat saavutukset ovat lännensarja Zagor sekä Mister No. Näistä ensin mainittua on Suomessakin julkaistu 1970-luvulla. Zagoria ennen Sergio kehitteli sarjan Suuren lännen poika, jota on julkaistu Suomessa ensiksi Preeria-lehdessä 1960-62 ja myöhemmin Lännentiessä 1980-luvulla. Tätä ennen liuska-aikainen Tex-toimittaja Birger Terni oli asioinut päätoimittaja Bonellin kanssa, joten Sergio Bonelli kädenjälki on näkynyt suomalaisissa lehtikioskeissa jo 1950-luvulta lähtien.

Bonelli jr. kirjoitti vuonna 1976 ensimmäisen Tex-seikkailunsa Ihmismetsästystä (TW 5-7/1977), jossa Tex aluksi jahtaa nuorta rikollisenalkua, mutta pian ystävystyy tämän kanssa. Perinteisiä Tex-kaavoja rikkova kirjoitustyyli, mikä on tehnyt hänestä lukijoiden suuren suosikin, jatkui 1990-luvun puolelle saakka.

Jos Sergio Bonellin ura sarjakuvan tekijänä on ollut värikäs, sitä se on ollut myös oman yhtiön johtajana. Etenkin 1980-luvun alusta 1990-luvun puoliväliin yhtiö lanseerasi useita uusia ja menestyksekkäitä sarjoja. Sergio Bonelli tunnettiin tiukkana johtajana, joka valvoi tarkasti alaistensa käsikirjoituksia ja kuvitusta puuttuen pieniinkin yksityiskohtiin.

Yksi alaisista, Tex-kuvittaja Miguel Angel Repetto, on sanonut, että Bonellin tiukan johtamisen takaa paistoi kuitenkin rakkaus sarjakuvaa ja etenkin Texiä kohtaan. Bonelli oli aina alaisiaan kohtaan ystävällinen ja kannustava. Isoin poikkeus muihin kustantajiin Repetton mielestä oli se, että Bonelli ensimmäisenä ajatteli sarjakuvaa ja vasta sitten rahaa, mikä teki yhteistyön hänen kanssaan nautittavaksi.

Sergio Bonellin rakkaus sarjakuvaan on tehnyt myös niiden lukemisesta suuren nautinnon, minkä vuoksi hän on ansainnut sarjakuvan ystävien kiitollisuuden ja kunnioituksen. Pian saamme nähdä, nouseeko kukaan Bonellin jättämien isojen saappaiden täyttäjäksi. Yksi asia on kuitenkin varma: Italian sarjakuvan lippulaiva, Sergio Bonellin oma suosikki, Tex Willer ratsastaa preerioilla varmasti vielä vuosikymmeniä.

Teksti: Janne Viitala

Avainsanat